F!

om ni kan utstå att höra Jimmie Åkessons vidriga röst tycker jag att ni ska se den här videon. Gudrun Schyman äger sönder honom totalt. det är så jävla härligt att se någon med en sådan pondus som Gudrun! er ni hur nervös han verkar? hur det ser ut som att han har ett litet manus där på bordet? när han tar fram bilden på Sakine blir han plötsligt en liten insekt som man bara vill krossa. så jävla pinsamt att han får synas i media och framföra sina förvridna åsikter. folk som väljer att stå bakom honom måste ju uppriktigt sagt ha ett otroligt lågt IQ.

för att citera
parisa amiri:
"En sak som gör mig ledsen: tjejer som inte vågar säga att de är "feminister". De säger hellre att de "vill att det ska vara lika" för att inte sticka någon i ögonen och vara alla till lags. Ursäkta mig, men att det "ska vara lika", det är exakt vad det betyder. Låt mig göra en rip off på Peter Pan. 

För varje gång någon säger att älvor inte finns dör en älva. För varje gång en kvinna eller en man slår ifrån sig begreppet "feminist" är det ett steg bakåt i utvecklingen."


Kommentarer
Postat av: malin

ha-ha-ha. gudrun äger verkligen sönder honom.

Postat av: Lotta

pinsamt att han får synas i media? för alla åsikter ska ju inte komma fram? yttrandefrihet är ju jättepinsamt och sååå 2007?



jag står bakom jimmie åkesson mer än vad jag står bakom gudrun schyman. man är inte rasist eller idiot för att man vågar stå för att det är problem med sveriges invandring och vill åtgärda det. det har inget med IQ att göra heller, jag har fått över 130 i alla IQ-test jag gjort, och vill ÄNDÅ (??!?!?!!??!!?!?!!?!?!!?!?!) att sverigedemokraterna ska komma in i riksdagen. snarare är det ett tecken på hög intelligens att inte bara tänka i dom banor som media lurar en att tänka och att våga ha åsikter som inte är politiskt korrekta.



därmed inte sagt att alla sverigedemokrater är högintelligenta med välgenomtänka åsikter, jag tror att det finns en hel del av dem på den skånska landsbygden, say no more, men de är inte heller nödvändigtvis sämre eller dummare än alla som exempelvis slentrianmässigt eller av gammal vana röstar på till exempel sossarna.

2010-08-24 @ 00:44:37
Postat av: ägaren

lotta: nej, yttrandefrihet är inte sååå 2007. visst ska allas åsikter få höras men det är INTE en mänskligrättighet att vara med i tv och framföra dem. jimmie åkesson kan få framföra sina åksikter för folk som håller med honom (du) och inte skämma ut sig för resten av sveriges befolkning som inte vill höra på tramset.



jag vill ABSOLUT INTE att dem ska komma in i riksdagen. fegt att bara för den sakens skull, för att jag inte håller med dig, säga att "media har lurat mig" och att jag inte vågar ha åsikter som inte är politiskt korrekta.

om du vill stå bakom jimmie åkesson är det någonting du får stå för och någonting jag får acceptera (även om jag inte håller med.)



i sista stycket har du visserligen en poäng. min mamma tex. har röstat på sossarna hela livet, av vad jag tror är "en gammal vana". jag kan se fördelar med att rösta på NÄSTA alla partier och vet inte riktigt vart jag står.

2010-08-24 @ 15:55:32
Postat av: Lotta

vad är poängen med yttrandefrihet om den ska begränsas till folk som håller med? hela poängen går ju förlorad om man försöker begränsa den. och även om du vill det så är det omöjligt att reglera media på det sättet.



varför är det fegt att säga att du påverkats av media och inte vågar ha politiskt inkorrekta åsikter? det är ju sant, och det inte speciellt ovanligt.



se här vad fint yttrandefriheten fungerar. du håller inte med jimmie åkesson och jag håller inte med dig och tack vare yttandefriheten får jag chans att bemöta dig, och vi har fått kommunikation. däremot så MÅSTE du inte ta del av hans åsikter, det är bara att byta kanal, och jag MÅSTE inte heller ta del av din blogg, jag kan göra något annat men du kan inte kräva att man ska reglera bort hans yttrandefrihet, det skulle vara som att jag krävde att du lösenordsskyddade din blogg så att jag aldrig behövde ta del av den. och vill du verkligen ha ett reglerat, tillrättalagt samhälle där oliktänkande aldrig får framföra sin åsikt? eller ett där staten ser till att reglera media med censur så att dom eller du aldrig behöver ta del av en obekväm åsikt?

2010-08-25 @ 00:44:22
Postat av: ägaren

lotta: du känner inte mig och vet inte ett skit om mina övriga åsikter. om du väljer att tro att jag blivit hjärntvättad av media (oooh läskigt) är det ditt problem.



visst har media stor makt och jag vet att det påverkar massor av människor till att tycka si och så. men har jag påverkats av media till att tycka illa om sverigedemokraterna? svaret är NEJ NEJ NEJ. om det faktiskt hade varit så hade jag inte brytt mig ett skit. varför skulle jag på något sätt vilja slösa energi på att hålla med idioter?

yttrandefrihet är fint men bara för den sakens skulle behöver man inte häva ur sig VAD SOM HELST. ibland kan man bara hålla käften helt enkelt.

2010-08-25 @ 11:15:30
Postat av: Lotta

det enda jag vet om dina åsikter är det du framför här i bloggen, och det är det jag grundar det jag säger på.



det är inte så läskigt att bli indoktrinerad av svensk media, tvärtom är det nog ganska bekvämt, men det ger en ganska svag åsiktsgrund att stå på. i exempelvis invandringsfrågan så har jag aldrig stött på något annat än vaga känsloargument, och jag tror att det är varför invandring blivit så kontroversiellt, och varför du blir så frustrerad över jimmie åkesson, för att det är svårt att förhålla sig sakligt till det när man inte direkt har några sakliga argument att komma med.



och du fattar väl att det är inkonsekvent att säga att yttrandefrihet är fint så länge den inte omfattar jimmie åkesson? vem ska bestämma vem som har rätt att tala? jag håller inte med gudrun schyman, men jag är helt tillfreds med att hon får uttrycka sina åsikter, för det visar att vi har yttrandefrihet, vilket i sin tur är en förutsättning för en fungerande demokrati.

2010-08-25 @ 13:28:48
Postat av: Amanda

Okej, en hel del åsikter som slängs fram och tillbaka. Här kommer därför min:



Först och främst; Yttrandefriheten är till för att se till att alla har rätt att göra sin röst hörd (obviously), men det innefattar inte att ge sig på människor som är födda i ett annat land. Då handlar det inte om yttrandefrihet, då är det hets mot folkgrupp. Och det är något jag inte vill ska existera i det svenska samhället.



Lotta, enligt vad jag har förstått så vill du att sverigedemokraterna ska in i riksdagen? Vad jag inte förstår är varför? För att ena de andra partierna, eller vad? För är det verkligen så att vi behöver främlingsfientlighet inom politiken? För det är vad sd står för, tyvärr. Och det är ingenting media har sagt till mig, jag har läst och sett tillräckligt mycket av och med sd för att bilda mig en uppfattning av dem.



Och hur kan du ta medias påverkan som någonting negativt när du själv bildar din uppfattning om emma genom någonting offentligt; hennes blogg.



Du har tydligt klargjort att du tycker att emma har svaga argument, men allvarligt talat borde du tänka på dina egna. Faktiskt har du egentligen inte gett några klara argument till varför sd ska in i riksdagen.



Btw; har du bara gjort iq-test på nätet? Du vet väl att de är mycket, mycket lättare än mensas riktiga?

2010-08-25 @ 21:33:48
URL: http://filosofiskt.blogg.se/
Postat av: Lotta

kan du ge något exempel på där jimmie åkesson hetsar mot folkgrupp? vilken folkgrupp i så fall? "människor födda i ett annat land" är inte en folkgrupp, inte "invandrare" heller.



man är inte per automatik rasist, eller inte heller främlingsfientlig för att man är invandringskritisk. det du har sett och hört av och med sd är har du antagligen fått från svensk media, eller har jag fel? och jag tror inte riktigt att du förstår medias inverkan om du menar att emmas blogg skulle påverka mig på samma sätt som etablerade opinionsbildare kan påverka samhällsdebatten.



i dagsläget är sd det enda partiet (med chans att komma in i riksdagen) som vill begränsa invandringen. och jag tycker inte att invandringen* är bra för sverige. givetvis ska vi ta emot kvotflyktingar, men utöver det är invandring inget självändamål. för det första kostar det väldigt mycket pengar. pengar som skulle kunna användas till att gynna sverige istället, till exempel till vård och omsorg. för det andra så fungerar inte integrationen. invandrare tenderar att hålla fast vid sin egen folkgrupp. i dagsläget innebär detta inte så mycket mer än att landet blir mer segregerat, men det kommer få konsekvenser om det fortsätter på samma sätt. den stora invandringen i kombination med att invandrare i genomsnitt får fler barn än svenskar, gör att folkgruppen etniska svenskar kan bli en minoritet om mindre än 50 år. DÅ kommer det bli ett problem att landet är segregerat. för det tredje så är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken. det är alltså statistiskt fastställt att invandringen gör sverige sämre på det sättet. mer invandring - mer brott. för det fjärde, det är populärt att tala om mångkultur som något fint (lika fint som yttrandefrihet kanske?). men vad är det egentligen som är så bra med mångkultur? om syftet är att bevara olika kulturer så är väl det bästa sättet inte att blanda dom i samma land? och måste man ta in en massa invandrare för att få mångkultur? vad jag vet så kan vi äta baguett, dricka rödvin, läsa brittiska deckare, dansa salsa och äta tacos utan att ta hit 10 000 fransmän, engelsmän och mexikanare?



jag vet att det finns människor som har skyddsbehov. men det finns också människor som inte har det, och jag tycker inte att sverige behöver försörja dom på bekostnad av vår egen välfärd. sverige har idag större invandring än alla grannländer, det har dock inte lett till att sverige har fått mer kulturell berikning än dem, bara mer problem och högre kostnader.



* självklart med undantag. jag skulle tro att den mesta invandringen från västra europa samt usa (och även en del andra platser) är en tillgång för sverige, både ekonomiskt och kulturellt. men det är med största sannolikhet inte heller den sortens invandring som jimmie åkesson syftar till att minska.



men eftersom emma tycker att sverigedemokrater bara ska få göra sina röster hörda bland folk som håller med dem kanske hennes blogg inte är den rätta platsen att propagera för dem?



och vad jag tycker om dem, eller vad hon tycker om dem, är inte ens relevant och jag vet inte varför du frågar om det för det är inte det min och emmas diskussion handlar om. det vi diskuterar är allas rätt att synas i media, samt IQ-n hos dom som röstar på sverigedemokraterna. men nu vet du ju i alla fall vad jag tycker och varför.



ang IQ-test. ja, jag har bara gjort IQ-test på internet, men jag är tveksam till att de skulle vara "mycket, mycket lättare" än det riktiga mensa-testet. jag har gjort ganska många olika test som testar med ravens matriser, som mensas gör. jag har även gjort mensas provtest, där jag fick 126, eller mer, vilket är det högsta resultatet som går att uppmäta på det testet. enligt mensa själva så är detta test inte "mycket, mycket lättare": "Provtestets grafiska utformning är i princip identisk med det övervakade testet, och resultatet på provtestet ger vanligtvis en god fingervisning om hur man kan tänkas prestera på det övervakade testet. Dock bör man vara medveten om att ett resultatet på provtestet inte är någon garanti för att man kan, eller inte kan, bli medlem i Mensa." http://www.mensa.se/component/content/article/180-provtestet/158-hur-likt-aer-provtestet-det-oevervakade-testet

2010-08-26 @ 02:26:44
Postat av: Amanda

Numero uno: Din och emmas diskussion? Hur var det med yttrandefriheten? Jag har aldrig sagt något om att begränsa yttrandefriheten till Jimmie Åkesson, men du kanske har lust att begränsa min? Nej, det var ett påstående, och jag ska inte utläsa saker du inte menar i det du skriver. Det borde inte du heller göra.



Det jag dock kan utläsa är att du tycker att invandring från västerländska länder är okej, men inte från ex. Irak, Iran, ja vad vet jag? Ursäkta, men av det jag har lärt mig genom åren om rasism är att man "inte tycker om" (eller hur du nu vill uttrycka det) en person på grund av kön, hudfärg eller nationalitet. Du menar alltså att man ska begränsa invandringen så att bara folk med vad vissa anser är en "fin" och högutvecklad kultur ska kunna få bo vart de vill? Kalla mig pascifist eller naiv, jag tror på en värld som inte är begränsad (förutom det att man inte ska skada andra). Jag är hellre en mediapåverkad sdmotståndare än cynisk och full av hat. Och ang. mediapåverkad. Även om intervjuer med representanter från sd är publicerad i svensk media (tv, tidningar, internet) så framgår deras åsikter ändå, eller hur?



Ja, din åsikt om Sverigedemokraterna är helt din egen och du behöver inte yttra dem om du inte vill. Jag tycker att det här börjar arta sig till en riktigt trevlig diskussion, och jag ville gärna höra din åsikt. Inte för att jag hux flux kommer byta åsikt och rösta på sd, men jag tycker om att ha perspektiv på saker och ting, och det här är en väldigt aktuell fråga som jag tycker är viktig.



Okej, vad sägs som "hets mot en del av mänskligheten"? För det är de vi är, människor. Jag förstår inte vad skillnaden är? Hur ska vi kunna begränsa invandringen? Vilka ska tvingas lämna Sverige? De som har utländska föräldrar? De som inte är födda i Sverige? Jag är halvfinsk, innebär de att jag måste stå på gränsen mellan Sverige och Finland? För jag känner mig svensk. Och det här med att invandrarna håller sig till sina egna, till sin egen kultur beror till stor del på att svenskar är fruktansvärt dåliga på att släppa in andra människor i deras egen umgängeskrets, i samhället helt enkelt.



Brottsfrågan är intressant. Ett välkänt faktum är att män begår brott i betydligt större utsräckning än kvinnor. Innebär det att vi ska utvisa alla män? Eller bara män med annan etnisk bakgrund? Hmm, förvirrande.



Din åsikt är att sd inte står för främlingsfientlighet, min åsikt är att de gör det. Jag kan allvarligt talat inte se hur sd:s potentiella inträde i riksdagen skulle hjälpa invandrarfrågorna. Om du kan förklara för dig, gärna, jag lyssnar (eller läser om man ska vara korrekt).



Jag tror inte att emmas blogg har samma påverkan som etablerade opinionsbildare för samhällsdebatten. Dock så skrev du själv att du har bildat din uppfattning om henne genom bloggen, och det jag vet om emma stämmer inte in på din bild av henne. Tycker att det är konstigt hur du kan förkasta yttre påverkan när du själv influeras. Man kan inte veta allt om någonting. Lika lite som du kan säga att du har en korrekt uppfattning om emma, lika lite kan jag säga att jag vet allt om sd. Och hur ska man inte påverkas? Det som visas av sd är ju knappast någonting positivt. Och allt som uppkommer i media är inte felaktigt. Eller har du bevis för att det är det?



Sist (och minst i den här diskussionen): Mensa. Hmm, ja, varför skulle internettesten vara lättare? Kanske för att det kostar pengar att göra det riktiga, övervakade testet. Om många får ett högt resultat på ett iq-test så är chansen större att de gör det riktiga=mer pengar.



Det är ju tydligen allt handlar om idag? Pengar. Ekonomi. Politik.



Nu tänker jag se ett grey's avsnitt, ta en snus och vara lycklig.

2010-08-26 @ 04:08:32
URL: http://filosofiskt.blogg.se/
Postat av: ägaren

lotta: "för det tredje så är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken. det är alltså statistiskt fastställt att invandringen gör sverige sämre på det sättet. mer invandring - mer brott."



Låt oss säga att invandrare står för 50 % av alla brott som begås i Sverige, då är ju fortfarande dem andra 50 % brott som begåtts av svenskar! Låt oss icke glömma att i de allra flesta brott som begås är gärninsmannen just en MAN. Det är det jag tycker är viktigt att prata om, och var egentligen det jag ville fokusera på med mitt blogginlägg. Det spelar ingen roll om man är svensk eller utländsk, männ är ALLTID överreprestenterade i brottsstatistiken. Männens behov av makt över kvinnor. Det var just det Gudrun ville få fram i debatten, då började Jimmie Åkesson viffta med bilden på Sakine istället för att svara på Gudruns frågor till honom. Han bara "vet du vem det här är Gudrun?" Man bara "men snälla nån, är det någon som INTE vet vem hon är och vad hon blivit utsatt för?!"

Sedan har han även mage att säga till Gudrun att hon försvarar dessa männ. VAD I HELVETE!? Bara för att hon inte håller med honom är att "sveriges våldtäckter är importerade"?



Måste återgå till mitt jobb nu! Fortsätter svara på kommentaren sen! Cha, cha!

2010-08-26 @ 13:47:45
Postat av: ägaren

Lotta: "jag skulle tro att den mesta invandringen från västra europa samt usa (och även en del andra platser) är en tillgång för sverige, både ekonomiskt och kulturellt."



Lät otroligt rasistiskt i mina ögon, vad är det som gör det mer okej med invandring från dessa västerländska länder än invandring från tex. länder i mellanöstern? Är inte mellanöstern "fin" nog?

Vad som jag personligen tycker kännetecknar en person med smygrasistiska åsikter är den ständiga rädslan inför förändrig, nya kulturer osv.

De västerländska länderna har i princip samma kultur som Sverige och jag tror det är därför du gav dem som exempel. Det är precis det som är så farligt med Sverigedemokraterna tycker jag, de lyckas väva in sina smygrasistiska åsikter så dem inte riktigt syns först och det gör mig riktigt rädd.



"för det andra så fungerar inte integrationen. invandrare tenderar att hålla fast vid sin egen folkgrupp. i dagsläget innebär detta inte så mycket mer än att landet blir mer segregerat, men det kommer få konsekvenser om det fortsätter på samma sätt"



Så oerhört lustigt att du inte ens funderar över VARFÖR det är så. Det är inget fel på mängden invandring det är HUR dem blir bemötta när de kommit till Sverige.

Tänk dig själv, du tvingas fly till valfritt land. Kanske med din familj, kanske utan. Så fort du kommer till landet blir du placerad i ett område där det bor mest svenskar. Hade inte du då försökt hålla fast, som du uttryckte det, i din egen folkgrupp? Alla talar samma språk, har samma religion osv. Dessutom blir du orättvist bemött, får de sämsta jobben (låt oss icke glömma att Sverige har de mest välutbilade taxi/tunnelbane/busschafförer i världen), kanske inget alls. Hade du varit särskilt glad då? Nej, det tror jag inte. Hade du valt att lära dig språket, försöka anpassa dig efter den nya kulturen? Antagligen, om du blev rättvist bemött och stöttad istället för att bli sedd som en ekonomisk (rent av vidrigt att prata om människor och pengar i det sammanhanget) belastning för landet.

Jag tror att boendeläget spelar otroligt stor roll, blir man placerad i ett område där det bor många av samma nationalitet är det väll självklart att man hänger med dem?



Angående IQ: kan ångra att jag drog in det i mitt inlägg. Visst kan Sverigedemokrater ha ett högt IQ men bara för den sakens skull är man inte speciellt klok och streetsmart och det var det jag menade i mitt inlägg. IQ är egentligen NÄSTAN helt orelevant i många sammanhang. Jag fick "bara" 114 i ett IQ-test jag gjorde och det är inget jag oroar mig över speciellt mycket! Alla är inte menade att bli proffesorer och gud vet vad.

2010-08-26 @ 16:09:17
Postat av: m

Flikar bara in med en sak:



Att ta in människor från Europa och USA som har det bättre ekonomiskt sett innebär många gånger att dem har utbildning. Bara genom att ha gått grundskola så sparar Sverige enorma pengar på det. Är otroligt dyrt för Sverige att ge en enda människa grundskoleutbibldning. Så ja det är en större tillgång för Sverige ekonomiskt.



Nu ska jag fortsätta läsa vad ni skriver

2010-08-26 @ 16:31:00
URL: http://matildape.blogg.se/
Postat av: Lotta

jag kom med sakliga argument, jag undrade bara vad emma skulle tycka om det... och hon reagerade med att säga att jag inte var klok och inte heller streetsmart. måste du hela tiden försöka förolämpa mig?



mänskligheten är inte heller någon folkgrupp och hets mot mänskligheten är inget brott...



nej, mellanöstern är inte lika fint och bra som europa. mellanöstern är starkt religiöst, kvinnors situation är otroligt mycket sämre där, i de flesta länder är det dödsstraff för homosexualitet o.s.v. om ni tänker er att sådant framförs som legitimt i deras samhällsdebatt, och sen tänker ni på er själva och hur svårt ni har att tänka annorlunda från det ni lärt er, tror ni då att de när de kommer hit omedelbart tänker om och tar till sig västerländska normer och tankesätt?



det håller tyvärr inte som argument att "det du vet om emma" inte stämmer in på min bild av henne. det enda jag gör är att bemöta hennes uttalanden.



ja, jag tycker att invandring från västerländska länder är okej. det är verkligen inte sant att alla västerländska länder har samma kultur, om man säger det så kan man inte bry sig speciellt mycket om kultur. tvärtom så är variationerna här större än i de flesta andra världsdelar. europa har bidragit med otroligt mycket genom historien och har en väldigt välutvecklad kultur och det tycker jag är något att värna om. kan vi inte ha iransk kultur i iran och svensk kultur i sverige? det finns ändå möjligheter att ta del av andra kulturer, och fungerar bra med alla andra länder.



sätt att minska invandringen? kan ju börja med att ge färre uppehållstillstånd? kanske ta bort klausulen om "synnerligen ömmande omständigheter" som gör att människor utan skyddsbehov kan få stanna i sverige om de varit här en längre tid.



ja, även svenskar begår brott, men det som är själva poängen är att invandrare är överrepresenterade. om svenskar begår 0,4 brott per person och invandrare begår 0,5 brott, så kommer det ju bli mer brottslighet om andelen invandrare ökar och andelen svenskar minskar.



har ni något förslag på hur man ska göra för att invandrare ska integreras bättre? om de helst vill hänga med folk från sin egen folkgrupp, ska de inte få göra det då? det kanske gäller svenskar också, att dom också helst hänger med folk från sin egen folkgrupp?



sen skulle det vara intressant att höra några sakliga argument för varför invandring är bra.



ang IQ: kostnaden för att göra ett övervakat IQ-test är 295 kr. det här är vad pengarna går till: "Eftersom Mensa är en ideell förening där alla styrelseledamöter och funktionärer jobbar oavlönat drivs föreningen utan vinstintresse. Merparten av testavgiften går till direkta kostnader som uppstår i samband med testning. Det handlar bland annat om hyra för testlokaler, psykologens avgifter för rättning, transaktionsavgifter för kortbetalning, licensavgifter till testförlaget, porto, osv. Den återstående delen av testavgiften avser att täcka indirekta kostnader som exempelvis utbildning av nya testledare, inköp av testmaterial, utveckling av provtester och liknande." det finns alltså inget vinstintresse och de tjänar inget på att fler gör testen.

2010-08-26 @ 17:53:33
Postat av: e

lotta: Jag har inte anklagat dig för att vara någonting alls! Än mindre förolämpa dig, om du uppfattade det så ber jag naturligtvis om ursäkt. Jag menade att man i allmännhet inte automatiskt är klok och streetsmart bara för att man har ett högt IQ. Jag känner inte dig och kan därför inte heller veta om du är det ena eller det andra.



Nej, jag tror inte att de omedelbart tänker om och tar till sig västerländska normer och tankesätt. Självfallet inte, precis därför måste vi lägga resurser på utbildning(hmm...vet inte om man ska kalla det "utbildning" men kommer inte på något annat ord) för invandrare så dem lättare KAN anpassa sig efter det svenska samhället. De måste ju ha kunskap om den svenska kulturen och västerländska normer för att kunna anpassa sig efter dem. Och inte bara skicka ut dem till närmsta gehtto, som det tyvärr för det mesta ser ut idag.



Jag sa inte alls att alla västerländska länder har samma kultur jag sa att de LIKNAR varandra och det är en skillnad. Fast jag kan helt ärligt inte komma på några STÖRRE skillnader?

2010-08-26 @ 18:23:58
Postat av: Amanda

Fördelar med invandringen? Åh, du tänker givetvis ur ekonomisk synpunkt. Sorry, jag tänker inte så. För mig är vi alla människor som borde få möjligheter i livet.



Du sa det själv, hur bra är det i Iran etc. Kvinnoförtryck och tyrranism, I know, I know. Men istället för att bara se om sig själv kan man väl tänka på andra? Låta de som inte har friheten att leva hur de vill, ge dem den möjligheten. Och nej, jag har ingen klar plan över hur det ska utföras, men att sd kommer in i riksdagen känns inte som ett steg framåt.



Ja, jag vet att det inte existerar ett yttryck som hets mot mänskligheten, men det borde vara det. Jag tycker det är skamligt att sätta sig över andra, skamligt att tro att bara för att Sverige är ett modernt (dock ej fulländat) land ur feministisk, teknologisk och politisk synpunkt så är vi förmer, bättre, än de som inte har haft turen att födas in i ett medel-överklassamhälle. Medmänsklighet och empati är ju sååå 2007?!



Ja, du vill höra bra argument för invandringen, jag vill höra bra argument för sd. Tydligen så kommer varken du eller jag svara på de frågorna. Dags att googla kanske?



Börjar kännas som en död diskussion, det är för lite åsikter och fakta, för mycket påståenden och frågor. Frågor som inte får svar. Jag är inte allvetande, jag kan inte veta allt. Det kan ingen. Det enda jag vet är att jag inte vill leva i en värld där det finns begränsningar av typen invandring. Är kanske idealist, eller allmänt dum i huvudet (föredrar det första). Tycker dock att det är sorgligt att världen är självisk. Mycket vill ha mer och fan vill ha fler, som min mormor brukar säga.



Just det, det här med "hänga med sin egna folkgrupp". "Oj, vi har olika hudfärg och religion, neeeej vi kan absolut inte umgås, uuusch." Fan vad hemskt. Jag börjar nästan gråta när jag tänker på att det finns människor som har sådana fördomar. Vad man än tror, att gud skapade människan eller att vi härstammar från aporna så är det skitdesamma. Vi är likadana. Vare sig vi är söner av Adam och döttrar av Eva eller herr och fru Apas ungar. Vi är av kött och blod, människor. Ett liv är ovärdeligt, vare sig jag heter Maria, Muhammed eller Stefan.

2010-08-27 @ 04:32:42
URL: http://filosofiskt.blogg.se/
Postat av: Lotta

jag har gett argument, det är ni som inte gett några.



emma, du sa inte att de liknar varandra. det du sa var: "De västerländska länderna har i princip samma kultur som Sverige och jag tror det är därför du gav dem som exempel." menar du på största allvar att du tycker att spanien och storbritannien är som samma land? island och frankrike?



och det du sa om IQ var: "Visst kan Sverigedemokrater ha ett högt IQ men bara för den sakens skull är man inte speciellt klok och streetsmart och det var det jag menade i mitt inlägg." då låter det som att man inte kan vara det.



om vi nu är överens om att det är sämre i mellanöstern, varför ska det då bli mer som i mellanöstern i sverige? för det är bara det som händer. mer kriminalitet, mer islam.



jag tycker att alla har rätt att bo var dom vill, förutsatt att man anpassar sig, försörjer sig själv. en europé skulle ju knappast flytta till iran, gå lättklädd på gatorna och förvänta sig att det landet ska försörja den?



och medkänsla och respekt, om invandrare visade oss någon respekt skulle de väl inte vara överrepresenterade i brottsstatistiken? hur respektfullt är det att begå brott i ett land som tagit emot en och försörjer en + ens anhöriga?



nyss var det en riktigt trevlig diskussion, nu är den död? var skedde den förändringen? sen tror jag tyvärr inte att filosofiska plattityder tillför så mycket.



och oavsett vad ni har för fina teorier om olika folkgrupper så hänger ju folk bevisligen i praktiken helst med sin egen.



och jag tror diskussionen skulle bli trevligare och mindre död om ni skulle bemöta hela mina inlägg. till exempel om IQ. duger mina resultat på mina "mycket, mycket, lättare" IQ-test för er nu?

2010-08-28 @ 11:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback