MÄNNISKOHAMN

denna bok har tagit en tid för mig att läsa ut eftersom att jag inte riktigt vågat läsa den när det varit mörkt ute eller när jag varit ensam hemma. men så idag tog jag mod till mig och alldeles precis har jag läst ut de sista hundra sidorna.

och vilken bok sedan. john ajvide lindquist har likt haruki murakami en förmåga att skriva om "övernaturliga" saker på ett sätt som gör att man inte ens ifrågasätter det, man bara acceperar, det är så det är liksom.

boken handlar om anders vars dotter maja en vinterdag försvinner spårlöst. man hittar henne aldrig och två år efter hennes försvinnande återvänder anders till platsen där hon försvann, domarö ute i skärgården, fast besluten om att finna sin dotter. berättelsen handlar i grund och botten om den gränslösa kärlek man kan känna till sitt barn. men den är också mycket otäck emellanåt. han skriver på ett sådant långsamt uppbyggande sätt att man inte ens kan ana vad som väntar. när spöken citerar the smiths, GB-gubben blir läskig och maja börjar lämna små meddelanden till sin pappa, ja det är precis då man inte vågar läsa den i mörkret längre.

magisk var den på något vis. sidorna bara flög iväg och alla ivägsvävande kapitel tycktes inte alls onödiga.
vacker och hemsk. sorglig och otäck.

nu behöver jag en kärlekshistoria, tror att "om jag inte hade sett honom" passar utmärkt. murakamis "fågeln som vrider upp världen" väntar jag med tills det perfekta tillfället infinner sig. tror den kommer vara extraordinär.


Kommentarer
Postat av: Lotta

john ajvide lindqvist är så himla bra :) han har verkligen ett helt unikt språk och så himla bra berättarteknik. jag har bara läst låt den rätte komma in, men jag tyckte den var fantastisk. nu vill jag läsa mer, hanteringen av odöda, människohamn och lilla stjärna, men problemet är att det är lite för läskigt.. men det kanske är värt det att ha lite svårt att sova ett tag? jag tror nästan att det är värt det.

2010-09-14 @ 10:47:09
Postat av: ägaren

lotta: igår ångrade jag mig litegrann att jag läste ut den mitt i natten. men så värt det! sååå värt det! rekommenderar verkligen människohamn. som jag skrev var den magisk på något vis.

2010-09-14 @ 15:50:18
Postat av: Lotta

jag måste nog läsa mer av honom. vill läsa den, och hans nyaste, lilla stjärna, verkar typ så himla spännande och bra också. men nu börjar det ju bli mörkt på kvällarna! får typ inrätta en lässtund varje dag på någon ofarlig tidpunkt, typ ca 10.00-11.30 på förmiddagen.

2010-09-14 @ 16:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback