BULGARIENS ÖVERGIVNA BARN

Idag såg jag på en dokumentär som hette "Bulgariens övergivna barn". Jag har aldrig sett något så fruktansvärt i hela mitt liv. Kan inte få bort bilderna från mina hornhinnor och ögonen svider efter för många tårar.

Ute på Bulgariens landsbygd i en liten by som heter Mogilino fanns det ett barnhem där ca. 75 oönskade handikappade barn som led av olika sjukdomar bodde. Under två år hade 10 barn dött på det här barnhemmet.
Man fick se passiva sköterskor tvätta och "mata" dessa barn men helt struntade i att dom sedan låg sängliggande med bruta ben i flera veckor, att de flesta av barnen höll på att dö av undernäring. Att flera av barnen blev slagna av en av föreståndarna. Dom pratade, lekte, kramade aldrig barnen. Dom jävla svinen bara blundade. Om jag hade jobbat på ett barnhem hade jag vigt hela mitt jävla liv till dessa övergivna barn, gett dom kärlek och behandlat dom som riktiga människor. Det var en flicka som bodde på det där hemmet som pratade med en döv pojke för att han var den enda som lyssnade. Hon sa "vad har jag gjort för fel så att min mamma lämnade mig här?" samtidigt skrev hon brev till sin mamma i hopp om att hon skulle få komma hem igen, men vad flickan inte visste var att hennes mamma hade talat om för föreståndaren att hon aldrig någonsin ville ha någon kontakt med sin egna dotter igen, att hon aldrig ville se henne igen. Varje brev hon skrev till sin mamma åkte direkt ner i föreståndarens handväska. Vilken förälder gör så? Överger sitt eget barn? Hur jävla svag och feg människa måste man inte vara då? När föreståndaren för detta barnhem äntligen gick med på att prata med dokumentärarna och dom frågade hennes hur detta är möljigt, hur det kunde gå såhär svarde hon "det som gör mest ont i mig är byggnaden, det handlar om mycket pengar. Här finns tv och radio..." Hur kan pengar någonsin vara viktigare än små oskyldiga barn? Hoppas hon dör en lång och plågsam död.

Den 22 februari 2008 meddelade Bulgariens Labour och Social Policy minister Emilia Maslarova att hemmet i Mogilino samt sex liknade barnhem skulle stängas ner. I oktober 2009 stängdes barnhemmet i Mogilino ner.

Se "Bulgariens övergivna barn" och bli äcklad över hur totalt känslokalla vissa människor är.
Gå även in på denna sida och läs mer:
http://www.tbact.org/

Kanske mitt viktigaste blogginlägg hittills.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Tänkte se dokumentären, men jag orkade inte. Jag kunde inte. Jag borde, men det går inte. Det är vidrigt, det är.. alldeles för hemskt, för overkligt. Hoppas du håller kvar vid dina volontärplaner, sådana som du behövs emma!

Postat av: m

:(

2010-03-14 @ 20:20:23
URL: http://matildape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback