silverfisken

av sofia rapp johansson. den obehagligaste hemskaste jobbigaste mest fruktansvärda boken jag läst. tårar kan inte sluta rinna fast jag har lagt undan boken. det känns som att någon slår en hammare i mitt huvud. som om jag svalt taggtråd och det fastnat någonstans mellan lungorna och hjärtat. istappar i magen. 
om ni inte förstod - läs den. 

"du navigerar mellan mina blåslagna revben
och sönderknäckta kotor
jag gråter
jag snyftar
jag snorar och låter
du pressar dig in i min lilla kropp
och smärtan och strålarna
och vålnaderna
och andetag och yrsel
trasiga blödande skinkor"

såhär står det innuti:
"fialiten har en knivsom hon gömmer under badkaret. ibland tar hon fram den för att lätta på trycket. och när dagisfröknarna ställer jobbiga frågor berättar hon ingenting. inte heller när läkarna på sjukhuset eller soc-tanterna frågar.
inte om mamma, inte om pappa eller han polare, ingenting om den som händer i rea-trean någonstans i en stad precis som alla andra i sverige. 
silverfisken är en lyrisk monolog om att överleva i en miljö, det egna hemmet, där det som borde vara den största tryggheten är den värsta fienden. utan mellanväggar utsätter sofia rapp johansson oss för det lilla skyddslösa barnets skakande uppleveler av en obegriplig värld."




Kommentarer
Postat av: Lotta

du borde skrivit "känsliga läsare varnas" innan.. usch usch usch. jag läste på baksidan av den på bibblo och mådde dåligt bara av baksidestexten. hjälp

2009-05-19 @ 22:15:07
Postat av: Anonym

hojja! fick ont i magen bara av att läsa det där :S


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback