idag blev jag omvänd

Idag blev jag omvänd. Vi hade disskution om abort på filosofin. Jag är numera stol emot abort. Efter kommentarer som "men ett foster är ju ungefär som en förkyldning, en parasit" "man kan ju klanta sig när man är ung" ¨tänkte jag nej vafan är det här. Allt händer av en orsak. Och om man är så jävla klantig (ursäkta mig) och har sex utan skydd så får man faktiskt ta sitt ansvar och inte ta till undanflykter. Ingen har sagt att unga eller männsikor med problem skulle bli sämre föräldrar än alla andra. Om man inte vill ta hand om barnet själv kan man adoptera bort det, finns massvis med par som inte kan få barn. Dessutom kanske just det här barnet blir det bästa som hänt dig. När man har gjort det kan man inte ta tillbaka det, tänk så får man klamydia och blir steril senare i ? Då får man inte fler chanser. Om man blir våldtagen och blir gravid kanske det kan bli något väldigt bra från en sådan hemsk händelse. För det är ju trots allt inte barnets fel att den blev till genom en våldtäckt. Istället för att gå runt och bära på massa hemska minnen så har man ju det lilla barnet, som symboliserar någonting bra i livet. Fast jag tycker inte att abort ska vara olagligt, då kommer illegala aborter förkomma istället, vilket är väldigt hemsk, för vi lever ju trots att i ett fritt samhälle.

Förstår egntligen inte varför jag skriver det här. Eftersom att jag tror att många inte håller med mig och tycker att man har rätt att bestämma över sitt eget liv.

Iallafall. Det jag vill med det här att att man har rätt att uttrycka sin åsikt.

Ta hand om er. Pusspuss.

Update: Min åsikt emot abort höll inte jättelänge. Finns väldigt bra argument både för och emot. Jag är nog både för och emot. Lagomt är inte bäst. Lite mer än lagom säjer jag. Så lite mer emot ändå. Haha, jobbigt. Ska aldrig skriva om såna här svåra saker i bloggen igen.


Kommentarer
Postat av: PEKKARI

MEN EMMA!



Alltså alla gör ju misstag och visst en 15 åring kan säkert bli världens bästa mamma. Det tror jag verkligen.

Men dem som bestämmer sig för att göra abort när dem är unga mår ju oftast skit illa efteråt, det är ju inget som man bestämmer sig över en natt.

Och när man är 15 år har man ingen fast ekonomi och ingen utbildning. Och på något sätt så måste man försörja barnet och få utbildningen klar för att komma någonstans i livet. Varför ska man då straffas (hittade inget bättre ord) hela livet för att man var ung och dum?

För när man skaffar barn då är man mamma hela livet.

Alla kanske inte är så ansvarsfulla när dem är unga och skyddar sig inte, hur ska det då gå med ett barn att ha ansvar för?

Det är inte bara att adoptera bort ett barn för man måste nämligen ha barnet hos sig under en tid och då kan man ju bli fäst vid barnet och får svårt att lämna ifrån sig det.

Jag orkar faktiskt inte skriva mer, hoja haha :)

Jag tycker iaf det är väldigt onödigt att vara emot abort. Desto mer som är emot abort desto mer känner väll dem som gjort en abort att det var fel. Iaf nog om abort :) var bara tvungen och säga vad jag tyckte lite snabbt.

2008-10-01 @ 22:07:44
Postat av: jag

matilda: det är bra! kan verkligen hålla med dig om vissa saker, typ att man inte kan försärja barnet osv. vet faktiskt inte vad jag tycker riktigt, det finns bra argument både för och emot.

2008-10-01 @ 22:16:50
Postat av: Malin

Postat av: Anonym

ojdå ! glömmde skriva (dumt). Vad knäpp du är, håller inte med dig alls. Jag är absolut för abort. Men visst kan man ångra sig alltid!

2008-10-02 @ 15:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback