WE CAME, WE SAW, WE KICKED YOUR ASS

Ett finns en uppfinning som är ganska mycket sämre än alla andra, nämligen skolan. Skolan är någonting jag tror vi hade klarat oss mycket bättre utan. Jobben hade inte gått till den som hade bäst betyg utan till den som ville ha jobbet mest av alla och som kanske brann för just det extra mycket. Vi hade skrivit cv:n utifrån våra personligaerfarenheter och våra intressen. Ingen hade behövt oroa sig för utbildning och oj,mina betyg kommer aldrig räcka till och vad ska jag göra om jag inte får mvg. Alla hade blivit mycket gladare. Och den där tjejen som så gärna ville bli läkare hade inte behövt sitta i kassan på ICA för att hennes betyg inte räckte för att komma in på läkarutbildningen. Och den där pojken som inte visste någonting, eftersom han hade ig i alla ämnen utom två skulle helt plötsligt bli vicepresident i USA. Flickan från Afrika som gjorde sina egna kläder av bambu blad skulle bli moderedaktör för franska ELLE.
Sedan hör man Jan Björklund prata om betyg i sexan och tänker på barn, barn, ja man är ett barn när man går i sexan, som aldrig kommer tycka skolan är rolig, (förutom dom som bara längtar såå efter att lära sig nya saker) som aldrig kommer känna gud vad roligt det är att gå i skolan. Press, ångest, vad gör jag nu, räcker jag till. Finns jag när jag aldrig får mvg i matte när alla andra får det? Kommer någon se mig? När jag fuskar på provet?
Finns det inte viktigare saker än att sitta vid en skolbänk i halva livet? Finns det verkligen inte det? Är det inte viktigare hur man behandla andra människor, är det inte viktigare hur man ser på världen, är det inte viktigare att vara snäll än att vara smart?
"är du helt jävla dum i huvudet eller?"
"är du helt jävla körd i hela jävla huvudet eller?"
"är du det?"
"ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HUVUDET ELLER?"


Kommentarer
Postat av: Lotta

betyg finns inte för att vara elak. det finns en mening med att man ska vara duktig på exempelvis biologi för att vara läkare. plus att läkarutbildningen är extremt krävande. och man läser mycket biologi där. om man inte klarar av biologin på grundskolan kommer man inte att klara av läkarutbildningen. eller ska vi över huvud taget ha någon läkarutbildning? det är inte så många som har personliga erfarenheter av operationer vet du. det måste man lära sig någonstans.



hur är det egentligen okej att lära sig saker? är det okej att man säger åt sina barn att läsa faktaböcker? de kanske får ångest för att de inte lär sig lika bra som sina vänner då. men de lär sig garanterat mer än om de inte hade läst alls? okej om man är ledsen för att man är sämst på matte men man är ju ändå bättre än om man inte gick i skolan.



barnen i u-länder då? dom HAR faktiskt en lust att lära sig saker men får kanske aldrig möjligheten.



smart är verkligen ingen dålig egenskap och det går att vara både smart och snäll. jag tror faktiskt att det är en vanligare kombination än osmart och snäll.

Postat av: Anonym

lotta: klart man kan vara både smart och snäll!

2008-12-15 @ 21:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback